Az alacsony képzettséggel rendelkező emberek kisebb valószínűséggel vesznek részt felnőttképzési programokban. Az Európai Unió országaiban részvételi arányuk mindössze 3,8%, és ez alig-alig változik
A teljes, angol nyelvű cikk itt található: http://www.cedefop.europa.eu/EN/articles/19739.aspx
Ahhoz, hogy növeljük a gazdaság versenyképességét és igazságosabb, befogadóbb társadalomban élhessünk, az egész életen át tartó tanulás lehetőségét minden egyes ember számára elérhetővé kell tennünk az EU-ban. Növelni kell a felnőttek részarányát az egész életen át tartó tanulási programokban, s főként az olyan veszélyeztetett csoportokat és egyéneket kell jobban bevonni, akiket a társadalomból való kirekesztődés fenyeget, mint például az alacsonyan iskolázottak. (Brugge-i kommüniké, Európa Tanács 2020 Stratégia)
Az itt figyelembe vett adatsor az egész életen át tartó tanulási programokban részt vevő, alacsony képzettségű felnőttek arányát mutatja. (Rákattintva nagyítható!) Azokra a 25-64 évesekre vonatkozik, akik hazai viszonylatban legfeljebb 8 osztályt végeztek, vagy továbbtanultak ugyan, de végül nem szereztek sem szakmunkás bizonyítványt, sem érettségit. (ISCED szint: 0-2), és a kérdezés időpontját megelőző 4 hétben valamilyen oktatási vagy képzési programban vettek részt.
Főbb megállapítások
- Az Európai Unióban 2010-ben 74 millió körül volt az alacsony (legfeljebb alsó középfokú) végzettségű felnőttek száma. Közülük 3,8% vett részt valamilyen képzésben vagy oktatásban a felmérést megelőző 4 héten belül. Ez jóval alacsonyabb, mint a teljes felnőtt lakosság ugyanilyen programokban való részvételi aránya (9,1%).
- Az alacsony végzettségűek részvételi arányára vonatkozó becslést 18 tagország adta meg. A 2010-re becsült adat Dániában és Svédországban volt a legmagasabb (23,4 ill. 15,8%), valamint 9% felett volt Hollandiában, az Egyesült Királyságban és Finnországban is. A többi adatszolgáltató országban az arány ennél jóval alacsonyabb. A legalacsonyabb értékeket Csehország, Olaszország, Lengyelország, Magyarország, és Görögország jelentette (mindenhol 2% alatt).
- A 2008-2010-es időszakban az alacsony végzettségűek részvételi aránya az egész életen át tartó tanulás programokban stagnált. Az EU-átlag is azonos szinten maradt, és az országok többségében sem történt érdemi elmozdulás (a változás 0,5%-nál kisebb volt). Ugyanakkor viszont Dániában és Svédországban 2,5%-os, Portugáliában pedig 0,8%-os növekedést tapasztaltak. Az arányszám enyhén csökkent Finnországban és az Egyesült Királyságban (0,8 ill. 0,5%-kal).