Minden hetedik fiatalt érint a lemorzsolódás problémája, amely az európai oktatásügy egyik legfontosabb kihívása. Csökkentése éppen ezért az EU tagországok közös feladata.
Az Európai Bizottság 2012 márciusában 300 szakember, köztük tanárok, kutatók és döntéshozók, részvételével konferenciát szervezett. A korai iskolaelhagyásról szóló tanácskozás eredményeit az alábbi anyag mutatja be. A helyszínen a rendezők kiállítást is szerveztek, amely 22 jó példát és sikeres kezdeményezést mutatott be.
A szakértők olyan alapvető célokat fogalmaztak meg, mint
- megfelelő tényeken alapuló és ezáltal célzottabb szakpolitikák kidolgozása a lemorzsolódás csökkentésére,
- ágazatközi együttműködések megteremtése,
- a szakképzésből lemorzsolódók megszólítása, és
- új tanulási formák népszerűsítése a nem kellően motivált fiatalok körében, hogy benntarthatóak legyenek a képzési-oktatási rendszerben.
További részletek a konferencia-beszámolóban, itt: http://ec.europa.eu/education/school-education/doc/esl/report_en.pdf
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetből az oktatási tárca felkérésre Halász Gábor is részt vett a konferencián.
Egy 10 000 tanuló iskolai útját vizsgáló követéses felmérésről számolt be, amelyet 2006 óta évente végeznek. A vizsgált tanulók 2006 májusában nyolcadikosok voltak. A felmérés többek között információkat gyűjt a fiatalok szociális és gazdasági helyzetéről, etnikai hovatartozásáról, családi hátteréről és a lemorzsolódás okairól. A mintában felülreprezentáltak az alacsony kompetencia-szinttel rendelkező tanulók. A speciális nevelési igényű (SNI) tanulókat egy 1000 fős alminta reprezentálja. A vizsgált tanulók 8-10%-a roma. Az első eredmények azt mutatják, hogy a roma tanulók nagyobb valószínűséggel morzsolódnak le vagy ismételnek évet. Az iskolaelhagyás és az évismétlés aránya különösen magas a szakiskolások esetében.
Halász Gábor előadásának anyaga innen tölthető le: Halasz_Gabor_ea A PowerPoint prezentációt diavetítés módban lehet lejátszani. A tartalomjegyzékben mindig a képekre kattintva jelenik meg a mögöttes tartalom.
Az Életpálya-felmérés eredményeiről részletesebben az alábbi tanulmány számol be:
Kertesi Gábor –Kézdi Gábor: Iskolázatlan szülők gyermekei és roma fiatalok a középiskolában – Beszámoló az Educatio Életpálya-felmérésének 2006 és 2009 közötti hullámaiból In: Kolosi Tamás-Tóth István György (szerk.): Társadalmi riport 2010., TÁRKI 2010