Hírlevél 2012/1. szám

A Budapesti Corvinus Egyetem Oktatásfejlesztési Observatory Központja új, negyedévente megjelenő hírlevelet indít, mely a hazai és uniós felnőtt- és szakképzéssel kapcsolatos hírekről, információkról nyújt tájékoztatást.
Rovatok: Hazai hírek, Uniós hírek, Az Oktatásfejlesztési Observatory Központ projektjei, Események, Kiadványok. A cikkek teljes szövege az alábbi címekre kattintva olvasható el.
Emellett pdf formátumban, nyomtatható verzióban is elérhető a hírlevél teljes anyaga ITT.

Hazai hírek

§Valódi munkaerőhiány van-e az ún. hiányszakmákban?

Meglepő, hogy míg például a kőműves szakmát hiányszakmaként jelentik az ország összes régiójában, addig több ezer képzett kőműves van a regisztrált munkanélküliek között, és csak néhány száz bejelentett álláshely várja őket. Valóban hiányról van tehát szó?

§Szakképzési törvény – változások pontról pontra

A szakképzésről szóló, 2011. évi CLXXXVII. törvény 2012. január elsején lépett hatályba. Egyes rendelkezéseit azonban csak későbbi időponttól kell alkalmazni.

§Kampány a digitális készségek fontosságáról Európa-szerte: e-Skills Week

Az európai e-Skills Week 2012 több mint 30 országban, köztük hazánkban is arra hívja fel a figyelmet, hogy mennyire fontossá váltak a digitális korban az informatikai készségek, főként az álláshoz jutásban.

§Grundtvig program felnőttoktatóknak – pályázatbeadási határidő áprilisban

Az Európai Unió „Egész életen át tartó tanulás” programjának négy alprogramja a különböző életszakaszokban hivatott támogatni az oktatást. A Grundtvig nevű alprogram a felnőttoktatás minőségének és hozzáférhetőségének javítását célozza különböző pályázati formákban.

§Mi az ECVET? Európai Szakoktatási és Szakképzési Kreditrendszer

Az ECVET célja az, hogy lehetővé tegye a tanulók mobilitás során, más intézményben elért eredményeinek elismerését anélkül, hogy képzési útjukat meghosszabbítaná. Az uniós kezdeményezésre 2009 nyarán született Ajánlás, amihez Magyarország is csatlakozott.

Uniós hírek

§„Zöld” készségek: a csökkenő befektetések aggodalmat keltenek

A környezeti ágazatban a válság hatására a munkáltatóknak sokkal könnyebb megfelelően képzett munkaerőt találniuk. Ez viszont azzal jár, hogy a cégek visszafogják a „zöld” készségek fejlesztését célzó képzéseiket.

§Stratégia a „zöld” készségekért?

A Cedefop hamarosan saját kutatáson alapuló kiadványt jelentet meg a zöld készségek iránti igényekről és a képzés fontosságáról, egyben ajánlásokat fogalmaz meg a zöld gazdaságba való sikeres átmenethez.

§Készség-előrejelzés: veszélyek és lehetőségek az európai munkaerőpiacon

A Cedefop legfrissebb készség-előrejelzése azt mutatja, hogy az Európai Unióban a foglalkoztatás jelentős növekedése várható: a becslések szerint 2010 és 2020 között 8 millió új munkahely létrejöttével számolhatunk.

§A tanulmányutak haszna – avagy miért érdemes „study visit”-re jelentkezni?

Az oktatási és szakképzési szakemberek új ötletekkel és jó kapcsolatokkal felvértezve térnek vissza munkájukhoz egy-egy tanulmányút után.

§A válság részmunkaidőbe kényszeríti a fiatalokat

6,8 millió munkanélküli vagy alulfoglalkoztatott fiatal az EU-ban.

Az Oktatásfejlesztési Observatory Központ projektjei

§ReferNet 2012-15: az Oktatásfejlesztési Observatory Központ a ReferNet program magyarországi koordinátora

Az Európai Szakképzés-fejlesztési Központ (Cedefop) ReferNet hálózatának magyarországi képviseletét a következő négy évben is az Oktatásfejlesztési Observatory Központ látja el.

§PSIVET – Esélyteremtés szakképzéssel

A Promotion of Social Inclusion through VET (PSIVET) című projekt a társadalmi felzárkózás és a szakképzés közötti összefüggésekre kívánja felhívni a figyelmet.

§IQ FET projekt: a felnőttképzők képesítési rendszerének javítása

A kétéves innovációtranszfer projekt célja a felnőttképzők képesítési rendszerének és színvonalának javítása Magyarországon és Szlovákiában.

§European Workplace Tutor: egységes európai képzés vállalati oktatóknak

Az EWT projekt célja egy európai szinten egységes képzési program kifejlesztése a vállalatoknál dolgozó gyakorlati oktatók számára, valamint annak átültetése a résztvevő európai országok képzési gyakorlatába.

§QALEP projekt: magyar tapasztalatok is segítik a francia szakképzési intézményeket

A QALEP projekt elsődleges célja a szakközépiskolai intézményi önértékelés módszerének elterjesztése a francia szakközépiskolákban a magyarországi, osztrák és román jó gyakorlatok felhasználásával.

Események

§V. Szakma Sztár Fesztivál április 11-13. között a Hungexpón

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara idén is megrendezi a Szakma Kiváló Tanulója Versenyt (SZKTV), kibővítve ezt az Országos Szakmai Tanulmányi Versennyel (OSZTV), melyek országos döntőjére az V. Szakma Sztár Fesztiválon kerül sor.

§Híd az internet-közeli szakmák iránti piaci kereslet és képzési kínálat között – kerekasztal-beszélgetés április 27-én

A Magyar Tartalomipari Szövetség találkozót szervez a hazai képzőintézmények, valamint az interneten szolgáltatásokat fejlesztő szervezetek képviselőinek részvételével.

Kiadványok

§Összefoglaló kiadványok a magyarországi szakképzés helyzetéről

A 2011-es elnökségi év alkalmából a Cedefop által megjelentetett, a magyarországi szakképzést bemutató ún. rövid jelentésből kérésre térítésmentesen tudunk példányokat küldeni; a frissebb, 2011-es ReferNet országjelentés pedig honlapunkon tekinthető meg.

§Kiadvány az iskolarendszerű szakképzés intézményrendszerének átalakulásáról

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet kiadványa a Térségi Integrált Szakképző Központok kialakításának folyamatával, illetve az intézményrendszer további átalakításának lehetőségeivel foglalkozik.

§Megjelent a „Nemzetközi mobilitás és munkaerőpiac” c. kiadvány

A Tempus Közalapítvány kiadványa emberközelből, személyes tapasztalatok bemutatásán keresztül járja körbe, hogy milyen előnyökkel jár a résztvevők, a fogadó vállalatok és a későbbi munkaadók számára egy nemzetközi gyakorlat. A kiadványban gyakornokokkal, vállalkozókkal, oktatási szakértőkkel, HR szakemberekkel olvashatnak interjúkat.


Az Oktatásfejlesztési Observatory Központ örömmel veszi, ha partnerei, vagy a hírlevél címzettjei részben vagy egészben átveszik, továbbítják e hírlevél tartalmát. Kérjük, ha átvételi szándéka van, minden esetben jelenítse meg forrásként az Oktatásfejlesztési Observatory Központot, valamint a megjelenés tényét jelezze a hirlevel@observatory.org.hu címen. Ugyanezen a címen várjuk a hírlevéllel kapcsolatos észrevételeiket, javaslataikat is.