Hírlevél 2013/4. szám

 
Kedves Olvasóink!

Hírlevelünk a hazai és uniós felnőtt- és szakképzéssel kapcsolatos hírekről, információkról nyújt tájékoztatást. A 2013/4. szám tartalmából: Elfogadták a felnőttképzési törvényt; Új SZVK rendeletek; Csúszik a szakképzési integráció; Az iskolai lemorzsolódás Európában csökken, Magyarországon nő; Uniós jelentés a pedagógusok munkafeltételeiről; IKT felmérés az európai iskolákban

A cikkek teljes szövege az alábbi címekre kattintva olvasható el.
Honlapunkon emellett pdf formátumban, nyomtatható verzióban is elérhető a hírlevél anyaga ITT.

Hazai hírek

A Parlament elfogadta a felnőttképzési törvényt

A tavasszal már lefolytatott általános és részletes vita után a Parlament 2013. június 3-án elfogadta a felnőttképzésről szóló törvénytervezetet

Új rendeletek egyes szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeiről

A Magyar Közlöny 2013. évi 82. számában május 28-án megjelentek a belügyminiszter, az emberi erőforrások minisztere, illetve a vidékfejlesztési miniszter ágazatába tartozó szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményei

Szakképzési integráció: egy évvel későbbre halasztva

Az állami fenntartású szakképző iskolák integrációjáról szóló fenntartói döntéseket a Parlament által május 21-én elfogadott törvénymódosítás szerint a szakképzési törvény korábbi szövegében rögzített dátum helyett egy évvel később, 2014. május 31-ig kell meghozni

Tájékoztató kampány a fiatalok foglalkoztatásának elősegítésére

A fiatalok foglalkoztatásának elősegítése Kelet-Közép Európában című projektben hét ország munkaadói szervezetei, szakszervezetei és munkaügyi hivatalai dolgoznak együtt a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége koordinálásával.

Felnőttoktatók figyelem! – Kérdőív a jó gyakorlatok összegyűjtésére

Az Európai Unióban kiemelt cél a felnőttoktatás előmozdítása. Az ARALE című Grundtvig projekt keretében az EAEA (European Association for the Education of Adults – Európai Szövetség a Felnőttoktatásért) szervezet kérdőívet készített, melynek célja olyan jó gyakorlatok összegyűjtése, melyek a felnőttoktatás népszerűsítését mozdítják elő
Svédasztal tanároknak: terítéken az infokommunikációs technológia

A TanárBlog továbbképzéseket, webináriumokat, előadásokat tart az infokommunikációs technológia (IKT) és az innovatív pedagógia témakörében. Június 1-jén meghirdette a Pedagógiai Műhely mindenki számára elérhető, ingyenes képzési rendszerét, az IKT svédasztalt.

Magyar Képesítési Keretrendszer: középpontban a tanulási eredmények

Új szemléletmóddal rendszerezi a képesítéseket az Európai, illetve a készülő Magyar Képesítési Keretrendszer. A képzés tartalmáról a tanulási eredményekre helyeződik a hangsúly: a képesítések besorolásánál főként azt veszik majd figyelembe, hogy az adott képzés végeztével mire válik képessé a tanuló

Observatory hírek

Lezárult a vállalatoknál dolgozó gyakorlati oktatók tesztképzése

A „European Workplace Tutor” (Európai Munkahelyi Oktató) projekt elsődleges célja egy európai szinten egységes képzés kidolgozása vállaltoknál dolgozó gyakorlati oktatók számára, valamint annak átültetése a résztvevő országok oktatási gyakorlatába

Szakértői workshop a felnőttoktatók minősítési rendszeréről

Az IQFET (Increasing quality of FET educational and certification system) elnevezésű LLP Leonardo Innovációtranszfer program keretében szakértői találkozóra került sor 2013. május 31-én

Uniós hírek

Csökken az iskolai lemorzsolódás Európában, a diplomások száma pedig nő – Magyarországon nem ilyen jó a helyzet

Az Eurostat 2012-re vonatkozó adatai szerint az uniós tagállamok többségének sikerült előrelépést tennie az Európa 2020 stratégia azon céljainak megvalósítása terén, hogy 2020-ra a korai iskolaelhagyás (vagyis lemorzsolódás) aránya 10% alá csökkenjen, a felsőfokú vagy azzal egyenértékű végzettséggel rendelkező fiatalok aránya pedig meghaladja a 40%-ot

Uniós jelentés a pedagógusok munkafeltételeiről és munkakörülményeiről

Az Európai Bizottság jelentést készített 32 ország tanárainak és iskolavezető szakembereinek munkafeltételeiről és munkakörülményeiről. Az ehhez szükséges felmérést az Eurydice hálózat végezte el

IKT felmérés az európai iskolákban – A magyar eredményeken van mit javítani

Az ESSIE elnevezéssel folyó kutatást 2011 őszén végezték 27 országban, közöttük Magyarországon is. A kutatás középpontjában az információs és kommunikációs technológiák oktatási intézményekben való alkalmazása állt

Megújul az ECDL: új modulok a digitális írástudás tanúsítványában

Az ECDL Alapítvány májusban bejelentette a nemzetközi vizsgarendszer megújulását. Az alapítvány nemzetközi tanúsítványa új modulokkal bővül és rugalmasabb lesz

Innováció a tanórákon – a Comenius projektek sokat segítenek

A Comenius új pedagógiai módszerek és segédanyagok kidolgozását segíti, évi kb. 13 millió euróval. A támogatásból a pedagógusképző intézmények, civil szervezetek és iskolák olyan innovatív tanítási módszereket ismerhetnek meg. Hatástanulmány készült az eredményekről

Fiatalok társadalmi kirekesztettsége: a munkavállalás ösztönzése segíthet

Megfelelő segítséggel (célirányos támogatás, lehetőség a nem formális tanulásra; tájékoztatás az egészséget és jól-létet érintő kérdésekben, illetve pozitív integráció a helyi közösség életébe), a fiatal munkavállalók maguk is képesek lesznek csökkenteni a romló életkörülményekből és az egészségtelen életmódból fakadó további társadalmi kirekesztődésük veszélyét

Pályázatok

Tehetséggondozás: új pályázati lehetőségek

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrás Támogatáskezelő szervezete májusban több felhívást is megjelentetett tehetséges fiatalok, illetve őket segíteni kívánó intézmények, szervezetek számára


Jelen kiadvány a Budapesti Corvinus Egyetemen működő Oktatásfejlesztési Observatory Központ hírlevele, mely a hazai és uniós felnőtt- és szakképzésről tartalmaz híreket, információkat. A negyedévente megjelenő hírlevél, illetve a benne található cikkek on-line is olvashatók honlapunkon.

Amennyiben úgy döntene, hogy a jövőben nem kívánja megkapni hírlevelünket, kérjük, kattintson a leiratkozásra. Ha az adatbázisunkban rögzített profilját szeretné ellenőrizni vagy módosítani, akkor kattintson ide..

Az Oktatásfejlesztési Observatory Központ örömmel veszi, ha partnerei, vagy a hírlevél címzettjei részben vagy egészben átveszik, továbbítják e hírlevél tartalmát. Kérjük, ha átvételi szándéka van, minden esetben jelenítse meg forrásként az Oktatásfejlesztési Observatory Központot, valamint a megjelenés tényét jelezze a hirlevel.observatory@uni-corvinus.hu címen. Ugyanezen a címen várjuk a hírlevéllel kapcsolatos észrevételeiket, javaslataikat is.

Oktatásfejlesztési Observatory Központ
Budapesti Corvinus Egyetem, Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézet
1093 Budapest, Közraktár u. 4-6.
Telefon: 061 482 7201
E-mail: observatory@uni-corvinus.hu
Web: www.observatory.org.hu