• Főoldal
  • Rólunk
    • Küldetésünk
    • Tevékenységünk
    • Munkatársak
    • Partnereink
  • Elérhetőségek
Oktatásfejlesztési Observatory Központ
Observatory Centre For Educational Development
  • Projektek
    • ABCD
    • LEVEL UP!
    • PAL
      • Letölthető tanulmányok
      • Hírek
      • Események
    • SEQUENCES
  • Korábbi projektek
    • PRALINE
    • proAbility
    • ReferNet
      • A ReferNet hálózat felépítése
    • EWT
    • IQFET
    • PSIVET
    • QALEP
    • JobArt TtT
    • TTNet
    • Defining VET Professions
    • ACVCD
  • Tanulmányok
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • 2008
    • 2007
    • 2005-2006
    • 1998-2004
    • Szakértői munkák
      • ‘Financing training in Europe’ (Képzésfinanszírozás Európában) (2011)
      • A tanulási eredmények alapú megközelítés alkalmazása Európában – összehasonlító elemzés (2014)
      • Tanonc- és gyakornoki képzés Európában (2013)
  • Információtár
    • Magyar-angol szakszótár
    • Szakképzési bibliográfia
    • Honlaptérkép
    • Linkgyűjtemény
RSS EN HU

Mobilitás: egy alulértékelt tanulási eszköz

2015-10-20

Nagyon sok pozitív hatása lehet a mobilitásnak. Segítheti a kultúrák közötti párbeszédet, szélesítheti a látókört, egyben nagyon értékes, ámde alulbecsült tanulási módszer is.

A munkavállalók, beosztástól és képzettségtől függetlenül, mind hangsúlyozzák az olyan általános készségek fontosságát a munkaerőpiacon, mint a csapatmunkára való képesség, az új ismeretek, technikák, ötletek vagy eszközök elsajátítására vonatkozó készségek és az alkalmazkodóképesség.

Az Európai Unió ösztönzi a tanoncképzésben való részvételt, mely az elméleti oktatást ötvözi a gyakorlati, szituációhoz kötött tanulással. Az olyan nehezen definiálható kompetenciák, mint a csapatmunka, autonómia, kommunikációs képesség, nehezen taníthatók hagyományos, tantermi keretek között, sokkal könnyebb őket szituatív tanulási környezetben, gyakorlat révén elsajátítani.

A tanonc- vagy tanulószerződéses képzés melletti érvek ugyanúgy alkalmazhatók a mobilitás segítségével történő gyakorlati képzésre is: ez is szituatív tanulási lehetőség, mely a munkaerőpiacon értékes általános készségek elsajátítását segíti. A résztvevőket különböző környezetekbe kihelyezve a mobilitás lehetőséget ad arra, hogy interakcióba lehessen lépni egy másik kultúrával és mentalitással. A hagyományos támogató hálózattól távol (család, barátok, kollégák, tanárok) a mobilitásban résztvevőknek maguknak kell megoldaniuk a felmerülő helyzeteket. Az új környezetben mások elvárásai alól is felszabadulnak. Az egyén olyan részeit fedezheti fel saját személyiségének, amelyek normál esetben nem aktívak, így a mobilitás során megtanulhatja, miként lehet jobban alkalmazkodni, új feladatokra vállalkozni és nyitottnak lenni az új hatásokra.

Az EU az Erasmus+ program révén a mobilitás programok egyik legnagyobb támogatója. Több országnak és régiónak vannak kétoldalú nemzetközi mobilitási kapcsolatai, a multinacionális cégek is használják a mobilitást mint tanulási eszközt, de szükség lenne arra, hogy a mobilitás szerves részévé váljon az oktatás, különösen pedig a szakképzés gyakorlatának.

A mobilitás nem kell, hogy nemzetközi legyen, s általánosnak sem kell lennie – országon belül is alkalmazható, például olyan szektorokra fókuszálva, ahol munkaerőhiány van. A szakképzési célú, például különböző technológiák vagy munkamódszerek elsajátítására irányuló mobilitás alkalmas lenne a cégek nagyobb mértékű bevonására is – helyet és tanulási környezetet biztosíthatnak a tanulási folyamat során. A mobilitás módszertani eszközként még nem tekinthető széles körben elismertnek. Sokkal inkább úgy tekintenek rá mint egyfajta egzotikus iskolai kimozdulásra vagy a turizmus egy válfajára, nem pedig mint pedagógiai tevékenységre, amelyre érdemes erőforrásokat fordítani. A munkaerőpiaci trendek azonban rácáfolnak erre a vélekedésre.

A mobilitás az egyén azon képessége, hogy kilépjen, és új munkahelyi és oktatási környezetekhez alkalmazkodjon. Ez a mozgás lehet földrajzi vagy funkcionális (új munkakör betöltése egy munkahelyen, új végzettség megszerzése, váltás a tanulás és foglalkoztatás között). A mobilitás új készségek elsajátítására nyújt lehetőséget, ami elősegíti az egyén elhelyezkedési lehetőségeit.

Steve Bainbridge

Terminology of European education and training policy, Cedefop, 2014

Cedefop hírek, ReferNet | Címkék EU, Európai Unió, mobilitás, szakképzés, tanoncképzés, tanulószerződéses gyakorlati képzés

Németh Ildikó

« Előző Következő »
  • Címkék
  • Rovatok
  • Hírarchívum

adatbázis alacsonyan képzettek befogadás Cedefop Cedefop esemény Cedefop kiadvány Cedefop tájékoztató duális képzés EAEA egész életen át tartó tanulás előrejelzés Erasmus esélyegyenlőség ET2020 Európai Unió felnőttképzés foglalkoztatás hátrányos helyzet hírlevél Ifjúsági Garancia ifjúsági munkanélküliség IKT jogszabály jó gyakorlatok konferencia korai iskolaelhagyás képesítési keretrendszer képzés készségek minőségbiztosítás mobilitás munkaerőpiac OECD oktatás pályaorientáció pályázat ReferNet statisztika szakképzés szakmai gyakorlat tanulószerződéses gyakorlati képzés tanárképzés továbbképzés verseny vállalkozói készségek

Cedefop hírek Események Európai hírek Hazai hírek Hírlevelek Kiadványok, tanulmányok Observatory projektek Pályázatok ReferNet Uncategorized

  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011

Határidők

Nincsenek bejegyzések.
Ez a Budapesti Corvinus Egyetem Oktatásfejlesztési Observatory Központjának honlapja.

Tevékenységünkről bővebben
Elérhetőségeink
Honlaptérkép

Copyright © 2018