A befogadó iskola megteremtésének lehetőségeiről a szakképzésben címmel rendezett konferenciát a Tempus Közalapítvány szakmai partnereivel: a Budapesti Corvinus Egyetem Oktatásfejlesztési Observatory Központjával, a Türr István Képző és Kutató Intézettel, valamint a British Councillal. Az október 17-én tartott budapesti rendezvény előadásain és műhelymunkáin arra a kérdésre kerestük a választ, hogy a szakképző iskoláknak milyen lehetőségeik vannak a befogadó oktatás megteremtésére saját intézményi kereteiken belül.
Napjainkban, amikor a társadalmi és gazdasági fejlődés elengedhetetlen feltétele az oktatási és képzési rendszer hátránykompenzáló hatásának növelése, különös figyelmet kell kapnia a hátrányos helyzetű csoportok minőségi oktatásának és ehhez kapcsolódóan a szakképzési intézmények szakmai támogatásának. A befogadó iskola megteremtését szolgáló elvekről és gyakorlatokról szóló előadásában főként ezt hangsúlyozta Dr. Köpeczi-Bócz Tamás, a Budapesti Corvinus Egyetem docense, az Oktatásfejlesztési Observatory Központ vezetője.
Ezután Tony Booth, a Cambridge-i Egyetem professzora mutatta be az ún. inklúziós indexet, amelyet munkatársaival együtt fejlesztett ki. Ez az iskolafejlesztési eszköz az iskolai élet minden aspektusát érintve körvonalazza, mit is jelent az inklúzió a gyakorlatban: a tanári szobában, az osztálytermekben vagy az iskolaudvaron. Előadásából fény derült arra is, hogy az inklúzió kifejezést a hazai szakmai körökben használt terminológiánál jóval tágabb értelemben, a mindenki számára esélyt teremtő iskolai szemléletmódra használja.
Bognár Mária programvezető, a korai iskolaelhagyás európai szakértői csoportjának hazai képviselője az eddig 400 gyermeket „megmentő” Dobbantó programról, illetve a korai iskolaelhagyást és a fiatalok munkanélkülivé válását megelőzni hivatott program továbbélési lehetőségeiről beszélt.
Mártonfi György, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet kutatója a szakképzési és munkaerő-piaci (re)integrációs programok hazai sajátosságairól tartott előadást, amelyben számos, a hátrányos helyzetű tanulók esélyeinek növelését szolgáló programról, köztük a Szakiskolai Fejlesztési Programról, az Integrációs Pedagógiai Rendszerről, az Útravalóról, a Tanodákról és az Arany János Programokról esett szó.
A nap további részében három műhelymunkán dolgoztak-gondolkodtak együtt a résztvevők. Külföldi előadónkkal az ún. inklúziós index gyakorlati alkalmazásáról beszélgethettek. Az intézményi önértékelésről Molnárné Stadler Katalin szakképzési minőségbiztosítási szakértő vezetett kerekasztal-beszélgetést, amelyen az önértékelésben már gyakorlatot szerzett szakképző intézmények osztották meg tapasztalataikat az érdeklődőkkel. A harmadik workshopon a befogadás terén sikeres, példaértékű projekteket megvalósító intézmények vezetőivel és a résztvevőkkel beszélgetett Bognár Mária.
A konferencia a PSIVET – Esélyteremtés szakképzéssel című uniós projekt keretében valósult meg. A projekt leggyakorlatiasabb részére október végén kerül sor, amikor 24 szakképzésben dolgozó vezető ingyenes, a témához kapcsolódó továbbképzésben vehet részt. Az esélyteremtés és a befogadó szemlélet megteremtése mellett elkötelezett vezetői teameket a jelentkezésként megküldött motivációs anyaguk alapján választottuk ki. A 30 órás, gyakorlatorientált pedagógus-továbbképzés a befogadás témáját műhely-jellegű, az egymástól való tanulásra építő képzés során mélyíti el, miközben a résztvevőknek új módszerek és technikák megismerésére és alkalmazására nyílik lehetőségük.
A konferencia és a képzés aktívan kíván hozzájárulni ahhoz, hogy az iskolai gyakorlatba beágyazódjon a tágabb értelemben vett inkluzív oktatás. A „mindenki iskolája” szemlélet által fejlődhet a tanárok módszertani kultúrája, csökkenhet a diákok lemorzsolódása, s mindez – hosszú távon – pozitív hatással lehet az egyes egyének életminőségének javulásán keresztül a társadalom és a gazdaság fejlődésére.
További információt a projekt honlapján találhatnak: www.psivet.hu
Háttéranyag a projektről
A PSIVET – Esélyteremtés szakképzéssel című projekt az Európai Bizottság Egész életen át tartó tanulás programja Európai Együttműködés az Oktatás és Képzésben című alprogramjának támogatásával valósul meg.
A 2012 februárjában elindult egyéves Promotion of Social Inclusion through VET (PSIVET) című projekt a társadalmi felzárkózás és a szakképzés összefüggéseire kívánja felhívni a figyelmet. Célja, hogy az Európai Unió Oktatás és Képzés 2020 Stratégia, továbbá a hazai egész életen át tartó tanulásról szóló stratégia céljainak megvalósulásához a kutatás, a képzés és az információterjesztés eszközeivel járuljon hozzá.
A projekt koordinátora a Budapesti Corvinus Egyetem Oktatásfejlesztési Observatory Központja, szakmai partnerek a Tempus Közalapítvány és a Türr István Képző és Kutató Intézet.
A projekt keretében szakképzésben történő felzárkóztatás támogatására nemzeti szakértői hálózatot alakítottak ki, valamint iskolavezetői műhelyt és vezetőképző találkozót szerveztek. A projektmunka során összegyűjtik az elmúlt évek jó gyakorlatait, egységes szempontrendszer mentén elemzik a fellelhető hatékonysági vizsgálatokat és rendszerezik a tapasztalatokat, amelyeket tanulmány formájában tesznek közzé a projekt lezárultával. A munka gyümölcseként továbbképzési tematikát dolgoznak ki intézményvezetők részére a felzárkóztatás és integráció témaköréhez kapcsolódóan.
Kérdéseivel kérjük, forduljon a projekt kapcsolattartóihoz.
Budapesti Corvinus Egyetem, Oktatásfejlesztési Observatory Központ
Mihályi Krisztina projektkoordinátor, krisztina.meszaros@uni-corvinus.hu
Tempus Közalapítvány
Hermándy-Berencz Judit projektkoordinátor, judit.hermandy@tpf.hu