• Főoldal
  • Rólunk
    • Küldetésünk
    • Tevékenységünk
    • Munkatársak
    • Partnereink
  • Elérhetőségek
Oktatásfejlesztési Observatory Központ
Observatory Centre For Educational Development
  • Projektek
    • ABCD
    • LEVEL UP!
      • Level Up! HÍREK, ESEMÉNYEK
    • PAL
      • Letölthető tanulmányok
      • Hírek
      • Események
    • SEQUENCES
      • SEQUENCES HÍREK, ESEMÉNYEK
  • Korábbi projektek
    • PRALINE
    • proAbility
    • ReferNet
      • A ReferNet hálózat felépítése
    • EWT
    • IQFET
    • PSIVET
    • QALEP
    • JobArt TtT
    • TTNet
    • Defining VET Professions
    • ACVCD
  • Tanulmányok
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • 2008
    • 2007
    • 2005-2006
    • 1998-2004
    • Szakértői munkák
      • ‘Financing training in Europe’ (Képzésfinanszírozás Európában) (2011)
      • A tanulási eredmények alapú megközelítés alkalmazása Európában – összehasonlító elemzés (2014)
      • Tanonc- és gyakornoki képzés Európában (2013)
  • Információtár
    • Magyar-angol szakszótár
    • Szakképzési bibliográfia
    • Honlaptérkép
    • Linkgyűjtemény
RSS EN HU

Úton 2020 felé: szakképzés-politikai adatok – statisztikai összefoglalók országonként

2015-06-26

Az Európai Szakképzés-fejlesztési Központ (Cedefop) idén megjelentetett kiadványa – hasonlóan a korábbi évekhez – a legfrissebb nemzetközi statisztikai adatokon alapulva hasonlítja az európai országokat a szakképzéssel és az egész életen át tartó tanulással kapcsolatos indikátorok alapján.

Az idei kiadvány keretében 33 staitisztikai indikátor alapján kerülnek mérlegre az Európa 2020 Stratégia céljai megvalósítása irányába tett erőfeszítések.

A magyar szakképzés helyzetére vonatkozóan az alábbi angol nyelvű táblát érdemes tanulmányozni, amely a fent említett témákban vizsgálja hazánk helyzetét az európai átlaghoz viszonyítva. Az EU27 átlagot a 100 érték jelöli, és a számok ennek százalékában mutatják a hazai indikátorokat.

Magyarországra vonatkozó szakképzés-politikai adatok ábrája.

Magyarországra vonatkozó szakképzés-politikai adatok ábrája.

Magyarországra vonatkozóan érdemes kiemelni

  • A szakképzési rendszer hozzáférhetősége, vonzereje és rugalmassága szempontjából megállapítható, hogy az elmúlt évekhez képest tovább nőtt a munkahelyi és iskolai képzés kombinációjában részt vevő szakképzettséget szerző diákok aránya (63,4% vs 69,7%), míg az EU-s átlag fél százalékkal csökkent (27% vs 26,5%).
  • Az egész életen át tartó tanulás szempontjából egy átlagos magyar felnőtt – hasonlóan a korábbi évekhez – harmadakkora eséllyel vesz részt oktatásban-képzésben, mint európai társai, azonban a 2010-es adatokhoz képest némi javulást figyelhetünk meg ezen a téren, még ha a korábbi, 2006-os szintet nem is sikerült elérni (3,8% vs 3%).
  • A készségfejlesztés és a szakképzés munkaerőpiaci relevanciája szempontjából érdemes kiemelni, hogy a legutóbbi adatfelvétel óta Magyarországon az egy tanulóra eső, szakmai alapképzésre fordított kiadások mértéke közel 10%-al emelkedett (3.383 EUR vs 3.686 EUR), de az európai átlagtól még így is messze van (8.586 EUR).
  • A felsőfokú szinten (ISCED 5B) szakképzettséget szerzők aránya a 30-34 éves korosztályban az elmúlt években közel duplájára emelkedett (1,9%), de még így is jelentősen alatta marad az uniós átlagnak (8,7%)
  • Az általános foglalkoztatási és elhelyezkedési trendek tekintetében sajnos a korai iskolaelhagyók aránya tovább növekedett a 2013-as adatok szerint (11,8%), korábbi előnyünket elveszítve így az európai uniós átlagot hozzuk (11,9%).
  • A 30-34 éves korosztályban tovább emelkedett a felsőfokú végzettséggel (ISCED 5-6) rendelkezők aránya (31,9%), így elmondható, hogy 2013-ra sikerült meghaladni a kitűzött nemzeti célértéket (30,3%), azonban az uniós átlagtól (36,8%), illetve 2020-ra elérendő céltól (40%) még jelentős mértékű lemaradást mutat hazánk.
  • A 20-64 évesek foglalkoztatási rátája 2010-hez képest 1 százalékponttal emelkedett (63,2%), de az európai uniós átlagot még mindig nem éri el (68,3%). A magyar 20-34 évesek munkanélküliségi rátája az uniós átlag alatt van (13,9% vs 15,1%), sőt a legutóbbi adatfelvételhez képest arányuk csökkent.
  • A „NEET” (nem foglalkoztatott, oktatásban vagy képzésben nem részesülő) fiatalok aránya ezzel szemben kedvezőtlenebb képet mutat, 2010-hez képest hazánkban arányuk jóval nagyobb mértékben növekedett, mint az európai uniós átlag. A 18-24 éves korosztály egyötöde sorlható ebbe a kategóriába.

Az európai országok szakképzési vezetőinek (Directors General for Vocational Education and Training, DGVT) Rigában rendezett áprilisi találkozójának fő témája a modern technológiák és innováció szerepe volt a szakképzésben, valamint az egész életen át tartó tanulás hozzájárulása a gazdaság fejlesztéséhez. „A XXI. század analfabétája nem az írástudatlan lesz, hanem az, aki nem tud tanulni, felejteni és újratanulni.” – idézték Alvin Toffler, amerikai jövőkutató, híres mondatát a találkozón.

Forrás:
http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/5545
http://www.cedefop.europa.eu/en/news-and-press/news/dgvt-meeting-riga-discusses-key-targets-2020

Cedefop hírek, Európai hírek, ReferNet | Címkék Cedefop, Cedefop kiadvány, egész életen át tartó tanulás, Európai Unió, statisztika, szakképzés

Németh Ildikó

« Előző Következő »
  • Címkék
  • Rovatok
  • Hírarchívum

adatbázis alacsonyan képzettek befogadás Cedefop Cedefop esemény Cedefop kiadvány Cedefop tájékoztató duális képzés EAEA egész életen át tartó tanulás előrejelzés Erasmus esélyegyenlőség ET2020 Európai Unió felnőttképzés foglalkoztatás hátrányos helyzet hírlevél Ifjúsági Garancia ifjúsági munkanélküliség IKT jogszabály jó gyakorlatok konferencia korai iskolaelhagyás képesítési keretrendszer képzés készségek minőségbiztosítás mobilitás munkaerőpiac OECD oktatás pályaorientáció pályázat ReferNet statisztika szakképzés szakmai gyakorlat tanulószerződéses gyakorlati képzés tanárképzés továbbképzés verseny vállalkozói készségek

Cedefop hírek Események Európai hírek Hazai hírek Hírlevelek Kiadványok, tanulmányok Observatory projektek Pályázatok ReferNet Uncategorized

  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011

Határidők

Nincsenek bejegyzések.
Ez a Budapesti Corvinus Egyetem Oktatásfejlesztési Observatory Központjának honlapja.

Tevékenységünkről bővebben
Elérhetőségeink
Honlaptérkép

Copyright © 2018