• Főoldal
  • Rólunk
    • Küldetésünk
    • Tevékenységünk
    • Munkatársak
    • Partnereink
  • Elérhetőségek
Oktatásfejlesztési Observatory Központ
Observatory Centre For Educational Development
  • Projektek
    • ABCD
    • LEVEL UP!
      • Level Up! HÍREK, ESEMÉNYEK
    • PAL
      • Letölthető tanulmányok
      • Hírek
      • Események
    • SEQUENCES
      • SEQUENCES HÍREK, ESEMÉNYEK
  • Korábbi projektek
    • PRALINE
    • proAbility
    • ReferNet
      • A ReferNet hálózat felépítése
    • EWT
    • IQFET
    • PSIVET
    • QALEP
    • JobArt TtT
    • TTNet
    • Defining VET Professions
    • ACVCD
  • Tanulmányok
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2010
    • 2009
    • 2008
    • 2007
    • 2005-2006
    • 1998-2004
    • Szakértői munkák
      • ‘Financing training in Europe’ (Képzésfinanszírozás Európában) (2011)
      • A tanulási eredmények alapú megközelítés alkalmazása Európában – összehasonlító elemzés (2014)
      • Tanonc- és gyakornoki képzés Európában (2013)
  • Információtár
    • Magyar-angol szakszótár
    • Szakképzési bibliográfia
    • Honlaptérkép
    • Linkgyűjtemény
RSS EN HU

Teljesítmény, méltányosság és hatékonyság – a világ vezető oktatási rendszerei

2015-04-07

A Center on International Education Benchmarking (CIEB) nevű szervezet rendszeresen készít elemzéseket a kiemelkedő eredményű oktatási rendszerekre fókuszálva. Az alább bemutatott vizsgálat az oktatási rendszer eredményességén kívül annak méltányosságával és hatékonyságával is foglalkozik, kiemelve, hogy azokban az országokban, ahol a diákok tanulmányi teljesítménye kimagasló, méltányos és hatékony is az oktatási rendszer.

Az alábbi ábra a vizsgált három terület valamelyikén legjobb eredményt elérő 10 országot szemlélteti.
Performance_equitiy_efficiency

A felső lila körben látható az a 10 ország, amely a legjobb eredményeket érte el a 2012-es PISA felmérésen a tanulmányi eredmények tekintetében (a három vizsgált készségterület átlagával számolva). Ezen országok oktatási rendszerének részletes bemutatása elérhető a CIEB honlapján.

A Venn-diagramm bal alsó, kék köre a 10 legméltányosabb oktatási rendszert tartalmazza, azaz azokat, ahol a 2012-es PISA felmérés matematika eredményei legkevésbé mutattak kapcsolatot a diákok gazdasági-társadalmi státuszával, azaz ahol a legalacsonyabb százalékos eltérés volt a jobb, illetve rosszabb gazdasági-társadalmi státuszú diákok matematika eredményei között. Ezekben az országokban van tehát a legkisebb hatása a szegénységnek a diákok iskolai teljesítményére.

Megállapítható, hogy számos jó tanulmányi teljesítménnyel rendelkező oktatási rendszer méltányosság tekintetében is kimagasló (pl. Hongkong, Finnország, Észtország és Kanada), de valójában az összes lila halmazban lévő – kimagasló tanulmányi teljesítményű – országról elmondható, hogy a legméltányosabb rendszerek közé tartoznak (azaz sok rossz háttérrel rendelkező diák ér el jó eredményeket a matematika teszten). Erről a témáról bővebben a CIEB Resilient Students in PISA 2012 c. kiadványában olvashatnak.

Az elemzés harmadik aspektusa az oktatási rendszer hatékonysága; a fenti ábra jobb alsó, sárga halmazában az egy középiskolai diákra legkevesebbet fordító országok vannak. Számos ország meglehetősen keveset költ oktatásra és eredményeik mégis kimagaslóak. Észtország – amely a világon a 8. legjobb teljesítményt felmutató oktatási rendszer – pl. fele annyit költ egy diákra, mint az Egyesült Államok, ami a 29. helyen áll a PISA eredmények tekintetében. Az oktatási rendszerre fordított kiadások és a teljesítmény kapcsolatával részletesebben a CIEB 2014. októberi elemzése foglalkozik.

Észtország, Finnország és Kanada, a mindhárom kategóriában legjobban teljesítő ország oktatási rendszerének részletes elemzése (más jó eredményeket elérő országokkal együtt) elérhető a CIEB honlapján.

Európai hírek, Kiadványok, tanulmányok | Címkék esélyegyenlőség, integráció, oktatás, PISA, statisztika

Németh Ildikó

« Előző Következő »
  • Címkék
  • Rovatok
  • Hírarchívum

adatbázis alacsonyan képzettek befogadás Cedefop Cedefop esemény Cedefop kiadvány Cedefop tájékoztató duális képzés EAEA egész életen át tartó tanulás előrejelzés Erasmus esélyegyenlőség ET2020 Európai Unió felnőttképzés foglalkoztatás hátrányos helyzet hírlevél Ifjúsági Garancia ifjúsági munkanélküliség IKT jogszabály jó gyakorlatok konferencia korai iskolaelhagyás képesítési keretrendszer képzés készségek minőségbiztosítás mobilitás munkaerőpiac OECD oktatás pályaorientáció pályázat ReferNet statisztika szakképzés szakmai gyakorlat tanulószerződéses gyakorlati képzés tanárképzés továbbképzés verseny vállalkozói készségek

Cedefop hírek Események Európai hírek Hazai hírek Hírlevelek Kiadványok, tanulmányok Observatory projektek Pályázatok ReferNet Uncategorized

  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011

Határidők

Nincsenek bejegyzések.
Ez a Budapesti Corvinus Egyetem Oktatásfejlesztési Observatory Központjának honlapja.

Tevékenységünkről bővebben
Elérhetőségeink
Honlaptérkép

Copyright © 2018