A Center on International Education Benchmarking (CIEB) nevű szervezet rendszeresen készít elemzéseket a kiemelkedő eredményű oktatási rendszerekre fókuszálva. Az alább bemutatott vizsgálat az oktatási rendszer eredményességén kívül annak méltányosságával és hatékonyságával is foglalkozik, kiemelve, hogy azokban az országokban, ahol a diákok tanulmányi teljesítménye kimagasló, méltányos és hatékony is az oktatási rendszer.
Az alábbi ábra a vizsgált három terület valamelyikén legjobb eredményt elérő 10 országot szemlélteti.
A felső lila körben látható az a 10 ország, amely a legjobb eredményeket érte el a 2012-es PISA felmérésen a tanulmányi eredmények tekintetében (a három vizsgált készségterület átlagával számolva). Ezen országok oktatási rendszerének részletes bemutatása elérhető a CIEB honlapján.
A Venn-diagramm bal alsó, kék köre a 10 legméltányosabb oktatási rendszert tartalmazza, azaz azokat, ahol a 2012-es PISA felmérés matematika eredményei legkevésbé mutattak kapcsolatot a diákok gazdasági-társadalmi státuszával, azaz ahol a legalacsonyabb százalékos eltérés volt a jobb, illetve rosszabb gazdasági-társadalmi státuszú diákok matematika eredményei között. Ezekben az országokban van tehát a legkisebb hatása a szegénységnek a diákok iskolai teljesítményére.
Megállapítható, hogy számos jó tanulmányi teljesítménnyel rendelkező oktatási rendszer méltányosság tekintetében is kimagasló (pl. Hongkong, Finnország, Észtország és Kanada), de valójában az összes lila halmazban lévő – kimagasló tanulmányi teljesítményű – országról elmondható, hogy a legméltányosabb rendszerek közé tartoznak (azaz sok rossz háttérrel rendelkező diák ér el jó eredményeket a matematika teszten). Erről a témáról bővebben a CIEB Resilient Students in PISA 2012 c. kiadványában olvashatnak.
Az elemzés harmadik aspektusa az oktatási rendszer hatékonysága; a fenti ábra jobb alsó, sárga halmazában az egy középiskolai diákra legkevesebbet fordító országok vannak. Számos ország meglehetősen keveset költ oktatásra és eredményeik mégis kimagaslóak. Észtország – amely a világon a 8. legjobb teljesítményt felmutató oktatási rendszer – pl. fele annyit költ egy diákra, mint az Egyesült Államok, ami a 29. helyen áll a PISA eredmények tekintetében. Az oktatási rendszerre fordított kiadások és a teljesítmény kapcsolatával részletesebben a CIEB 2014. októberi elemzése foglalkozik.
Észtország, Finnország és Kanada, a mindhárom kategóriában legjobban teljesítő ország oktatási rendszerének részletes elemzése (más jó eredményeket elérő országokkal együtt) elérhető a CIEB honlapján.